Gruszki bogate w jod

Po truskawkach, czereśniach i porzeczkach nadszedł czas na gruszki. Smaczne, soczyste, aromatyczne... ale walory smakowe to nie jedyne ich zalety. Gruszki usprawniają trawienie, obniżają ciśnienie krwi, mają właściwości moczopędne, poprawiają zdolność koncentracji. To czym wyróżniają się spośród innych owoców to zawartość jodu. Jako jedne z nielicznych owoców posiadają ten niezbędny do pracy całego organizmu pierwiastek.

Gruszki... samo zdrowie!

Gruszki w 85% składają się z wody, więc świetnie gaszą pragnienie. Oprócz tego dostarczają witamin i soli mineralnych. Gruszki są źródłem witaminy A, C i witamin z grupy B. Ponadto dostarczają: potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, bor oraz jod. Zawierają także kwasy owocowe (jabłkowy i cytrynowy), błonnik i pektyny. Wraz z dojrzewaniem owoców zmniejsza się ilość pektyn i kwasów owocowych, a wzrasta zawartość cukru.

Lecznicze właściwości gruszek znane są od wieków. W medycynie ludowej polecane są jako środek przyspieszający gojenie ran i środek przeciwgorączkowy. Gruszki mają także szereg innych zalet:

  • Wpływają na prawidłową pracę tarczycy
  • Gruszki, obok wiśni, porzeczek i winogron zawierają jod – pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy i zapobiegający jej schorzeniom. Jod bierze udział w produkcji hormonów tarczycy, które z kolei odpowiadają za prawidłowe czynności wszystkich komórek i tkanek organizmu: regulują metabolizm, pracę układu nerwowego, mięśniowego i krążenia, a także warunkują prawidłowy rozwój płodu.

  • Wspomagają trawienie
  • Dzięki zawartości błonnika i pektyn, gruszki mają zbawienny wpływ na układ trawienny – pobudzają procesy trawienne, poprawiają perystaltykę jelit, usuwają zaparcia. Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i okrężnicy. Uwaga! Gruszki w nadmiarze mogą być przyczyną biegunek.

  • Działają moczopędnie
  • Duża zawartość wody sprawia, że gruszki mają właściwości moczopędne, dzięki czemu oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Jedzenie gruszek jest zalecane osobom ze schorzeniami układu moczowego i kamicą nerkową.

  • Regulują ciśnienie krwi
  • Gruszki zawierają bogate pokłady potasu. Średniej wielkości gruszka zawiera około 210 mg tego pierwiastka. Potas odpowiada za prawidłową kurczliwość mięśni, przewodzenie impulsów elektrycznych między komórkami nerwowymi, a także reguluje gospodarkę wodną organizmu i ciśnienie krwi. Gruszki uszczelniają naczynia włosowate i łagodnie obniżają ciśnienie krwi. Z tego też względu, polecane są osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze.

  • Poprawiają zdolność koncentracji
  • Regularne jedzenie gruszek korzystnie wpływa na pracę mózgu – ułatwia zapamiętywanie, poprawia koncentrację, dotlenia mózg. Dzieje się tak za sprawą zawartego w gruszkach boru i żelaza.

  • Zapobiegają osteoporozie
  • Zawarty w gruszkach bor zwiększa także przyswajalność wapnia, wzmacnia kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy. Wraz z wapniem i witaminą D odpowiada za rozwój tkanki kostnej. Jego niedobór jest przyczyną demineralizacji kości. Gruszki są szczególnie zalecane kobietom w okresie menopauzy i osobom przyjmującym sterydy.

    Wbrew powszechnej opinii, gruszki nie są ciężkostrawne. Jednak niektóre odmiany gruszek zawierają tzw. komórki kamienne, czyli twarde cząstki miąższu wielkości ziarenek piasku. Są one charakterystyczną cechą słabo dojrzałych owoców. Ziarenka te nie są trawione i mogą powodować podrażnienia błony śluzowej jelit. Dlatego gruszki w stanie surowym nie są wskazane osobom o wrażliwych jelitach i cierpiących na schorzenia dróg żółciowych.

    Gruszki w kuchni

    Gruszki swój smak i aromat zawdzięczają zawartym w nich olejkom eterycznym. Zajadamy się surowymi owocami, ale można z nich również przygotowywać kompoty, chutney, konfitury i dżemy z korzennymi przyprawami: cynamonem, imbirem czy kardamonem. Gruszki są doskonałym składnikiem sałatek (nie tylko owocowych), deserów, ciast, ale także dań mięsnych.

    Warto już teraz pomyśleć o gruszkowym suszu, który będzie smaczną przekąską w długie zimowe wieczory.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2011-08-30]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 1]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2022. Wszystkie prawa zastrzeżone.