Jak skutecznie zapobiegać żylakom?

Żylaki to nie tylko problem estetyczny. Nieleczona choroba to duże prawdopodobieństwo wystąpienia groźnych powikłań, a nawet zagrożenie dla życia. Niezwykle ważna jest więc odpowiednio wczesna profilaktyka... dlatego nie należy lekceważyć pierwszych sygnałów i gdy tylko pojawią się jakiekolwiek oznaki choroby natychmiast zacząć działać.

Jak powstają żylaki?

Żylaki są najbardziej powszechną chorobą żył. Znacznie częściej na to schorzenie cierpią kobiety. Dzieje się tak dlatego, że ścianki naczyń krwionośnych u kobiet są cieńsze i delikatniejsze ze względu na oddziaływanie na nie żeńskich hormonów.

Żylaki, czyli zmienione chorobowo naczynia żylne, powstają w wyniku rozszerzenia się żył powierzchniowych. To z kolei skutkuje niedomykaniem się zastawek żylnych. Zastawki zapobiegają cofaniu się krwi w żyłach. Gdy są nieszczelne i mało elastyczne, krew zaczyna się cofać i gromadzi się w naczyniach znajdujących się w niższych partiach ciała, czyli w nogach. Wówczas w żyłach kończy dolnych powstaje nadciśnienie, dlatego żyły rozszerzają się i skręcają.

Choroba rozwija się jednak w kilku etapach. Początkowe dolegliwości są niegroźne i niestety często bagatelizowane. Jest to najczęściej odczuwane zmęczenie i uczucie ciężkich nóg pojawiające się pod koniec dnia. Później zaczynają pojawiać się pajączki lub niewielkie uwypuklenia żył. Zmiany stają się wówczas widoczne i wtedy właśnie dochodzi do trwałego poszerzenia żył powierzchniowych. Zaniedbywanie tego stanu może prowadzić do powikłań Najczęściej są to owrzodzenia podudzi (bardzo bolesne i trudno gojące rany). Nieleczone mogą być przyczyną groźnych zakażeń całego organizmu. W miarę upływu czasu powikłania mogą prowadzić do zakrzepicy. Wtedy skrzepy krwi odrywają się i mogą dotrzeć do serca, płuc, mózgu, powodując trwałe inwalidztwo, a nawet śmierć.

Czynniki sprzyjające powstawaniu żylaków:

  • uwarunkowania genetyczne;
  • ciąża;
  • stosowanie doustnej antykoncepcji i hormonalnej terapii zastępczej;
  • brak ruchu;
  • nadwaga i otyłość;
  • noszenie nieodpowiedniej odzieży (m.in. skarpetki i podkolanówki z mocnym ściągaczem);
  • długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej lub siedzącej;
  • palenie tytoniu;
  • dieta uboga w błonnik;
  • przewlekłe zaparcia;
  • nadmiar ciepła (gorące kąpiele, sauna, solarium itp.).
  • Ważna jest profilaktyka

    Łatwiej jest zapobiegać chorobie niż ją leczyć, dlatego niezwykle ważna w tym przypadku jest profilaktyka. Tym bardziej, że na wiele czynników powodujących występowanie chorób żył mamy wpływ.

    W profilaktyce przeciwżylakowej ważna jest:

  • aktywność fizyczna, ponieważ poprawia krążenie i wzmacnia mięśnie. Wskazana jest jazda na rowerze, pływanie lub przynajmniej spacery;

  • unikanie gorąca - ciepło powoduje bowiem rozszerzenie żył. Zakazane są długie gorące kąpiele, sauna, solarium długotrwałe opalanie się itp.;

  • utrzymanie prawidłowej wagi. Nadwaga sprawia, że układ krążenia musi ciężko pracować, co z kolei zwiększa ciśnienie krwi;

  • niskokaloryczna dieta z dużą ilością błonnika i witaminy C. Do menu warto dodać świeże warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, otręby. Należy także pić dużo niegazowanej wody mineralnej i zielonej herbaty;

  • ziołowe kąpiele nóg - najlepiej z naparu kwiatów kasztanowca, arniki, nagietka lub skrzypu polnego. Zioła te wzmacniają i uszczelniają żyły oraz pobudzają krążenie krwi;

  • masowanie łydek przed snem i rano. Nogi należy masować całymi dłońmi, w kierunku od stóp do kolan ( w stronę serca). Wieczorem do masażu można dodatkowo użyć specjalnego żelu, który wzmacnia żyły;

  • hartowanie żył, czyli naprzemienne chłodne i ciepłe prysznice (od palców stóp w górę);

  • rzucenie palenia - substancje zawarte w papierosach sprawiają, że żyły szybciej wapnieją, zastawki tracą elastyczność;

  • wypoczynek - szczególnie wskazany jest odpoczynek z nogami uniesionymi do góry. W ciągu dnia warto kilka razy po 3-5 minut spędzać w tzw. pozycji amerykańskiej, czyli z wyciągniętymi nogami powyżej linii serca;

  • ćwiczenia w pracy - wykonując pracę siedzącą, można wykonywać stopą koliste ruchy, poruszać palcami u stóp, napinać mięśnie łydek lub opierać stoy na przemian na palcach i na piętach. Należy także pamiętać, by nie zakładać nogi na nogę.

    Pamiętajmy, że profilaktyka i wczesne rozpoczęcie leczenia minimalizuje ryzyko groźnych powikłań.

  • Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2012-07-11]
    Ocena:
    Brak głosów.
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2023. Wszystkie prawa zastrzeżone.